LEGE nr.10 din 18 ianuarie 1995 privind calitatea în construcţii
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I Dispoziţii generale
Art. 1. - Calitatea construcţiilor este rezultanta totalităţii
performanţelor de comportare a acestora în exploatare, în scopul
satisfacerii, pe întreaga durată de existenţă, a exigenţelor
utilizatorilor şi colectivităţilor. Exigenţele privind
calitatea instalaţiilor şi a echipamentelor tehnologice de
producţie se stabilesc şi se realizează pe bază de
reglementări specifice fiecărui domeniu de activitate.
Art. 2. - Prevederile prezentei legi se aplică construcţiilor
de orice categorie şi instalaţiilor aferente acestora -
indiferent de forma de proprietate sau destinaţie - denumite în
continuare construcţii, precum şi lucrărilor de
modernizare, modificare, transformare, consolidare şi de reparaţii
ale acestora.
Sunt exceptate clădirile pentru locuinţe cu parter şi
parter plus un etaj şi anexele gospodăreşti situate în
mediul rural şi în satele ce aparţin oraşelor, precum
şi construcţiile provizorii.
Art. 3. - Prin prezenta lege se instituie sistemul calităţii
în construcţii, care să conducă la realizarea şi
exploatarea unor construcţii de calitate corespunzătoare, în
scopul protejării vieţii oamenilor, a bunurilor acestora, a
societăţii şi a mediului înconjurător.
Art. 4. - Sistemul calităţii în construcţii se
aplică în mod diferenţiat în funcţie de categoriile de
importanţă ale construcţiilor, conform regulamentelor
şi procedurilor de aplicare a fiecărei componente a sistemului.
Clasificarea în categorii de importanţă a construcţiilor
se face în funcţie de complexitate, destinaţie, mod de
utilizare, grad de risc sub aspectul siguranţei, precum şi după
considerente economice.
Art. 5. - Pentru obţinerea unor construcţii de
calitate corespunzătoare sunt obligatorii realizarea şi menţinerea,
pe întreaga durată de existenţă a construcţiilor, a
următoarelor cerinţe:
a) rezistenţă şi stabilitate;
b) siguranţă în exploatare;
c) siguranţă la foc;
d) igienă, sănătatea oamenilor, refacerea şi protecţia
mediului;
e) izolaţie termică, hidrofugă şi economie de
energie;
f) protecţie împotriva zgomotului.
Art. 6. - Obligaţiile prevăzute la articolul precedent
revin factorilor implicaţi în conceperea, realizarea şi
exploatarea construcţiilor, precum şi în postutilizarea lor,
potrivit responsabilităţilor fiecăruia.
Aceşti factori sunt: investitorii, cercetătorii, proiectanţii,
verificatorii de proiecte, fabricanţii şi furnizorii de produse
pentru construcţii, executanţii, proprietarii, utilizatorii,
responsabilii tehnici cu execuţia, experţii tehnici, precum
şi autorităţile publice şi asociaţiile
profesionale de profil.
Art. 7. - În contractele care se încheie ori, după caz,
în dispoziţiile sau în autorizaţiile ce se emit, factorii prevăzuţi
la articolul precedent sunt obligaţi să înscrie clauzele
referitoare la nivelul de calitate al construcţiilor, corespunzătoare
cerinţelor, precum şi garanţiile materiale şi alte
prevederi, care să conducă la realizarea acestor clauze. În
contracte nu se pot înscrie niveluri şi cerinţe, referitoare la
calitate, inferioare reglementărilor în vigoare, cu privire la cerinţele
prevăzute la art. 5.
CAPITOLUL II Sistemul calităţii în construcţii
Art. 8. - Sistemul calităţii în construcţii
reprezintă ansamblul de structuri organizatorice, responsabilităţi,
regulamente, proceduri şi mijloace, care concură la realizarea
calităţii construcţiilor în toate etapele de concepere,
realizare, exploatare şi postutilizare a acestora.
Art. 9. - Sistemul calităţii în construcţii se
compune din:
a) reglementările tehnice în construcţii:
b) calitatea produselor folosite la realizarea construcţiilor;
c) agrementele tehnice pentru noi produse şi procedee;
d) verificarea proiectelor, a execuţiei lucrărilor şi
expertizarea proiectelor şi a construcţiilor;
e) conducerea şi asigurarea calităţii în construcţii;
f) autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercări
în activitatea de construcţii;
g) activitatea metrologică în construcţii;
h) recepţia construcţiilor;
i) comportarea în exploatare şi intervenţii în timp;
j) postutilizarea construcţiilor;
k) controlul de stat al calităţii în construcţii.
Art. 10. - Reglementările tehnice se stabilesc prin
regulamente şi proceduri şi au ca obiect concepţia,
calculul şi alcătuirea, execuţia şi exploatarea
construcţiilor. Prin reglementările tehnice se stabilesc, în
principal, condiţiile minime de calitate cerute construcţiilor,
produselor şi procedeelor utilizate în construcţii, precum
şi modul de determinare şi de verificare a acestora.
Art. 11. - Certificarea calităţii produselor folosite
în construcţii se efectuează prin grija producătorului, în
conformitate cu metodologia şi procedurile stabilite pe baza legii.
La lucrările de construcţii se interzice folosirea de produse fără
certificarea calităţii lor, care trebuie să asigure nivelul
de calitate corespunzător cerinţelor.
Art. 12. - Agrementele tehnice pentru produse, procedee şi
echipamente noi în construcţii stabilesc, în condiţiile
prezentei legi, aptitudinea de utilizare, condiţiile de fabricaţie,
de transport, de depozitare, de punere în operă şi de întreţinerea
a acestora.
La lucrările de construcţii care trebuie să asigure
nivelul de calitate conform cerinţelor se vor folosi produse,
procedee şi echipamente tradiţionale, precum şi altele noi
pentru care există agremente tehnice corespunzătoare.
Art. 13. - Verificarea proiectelor pentru execuţia construcţiilor,
în ceea ce priveşte respectarea reglementărilor tehnice
referitoare la cerinţe, se va face numai de către specialişti
verificatori de proiecte atestaţi, alţii decât specialiştii
elaboratori ai proiectelor.
Se interzice aplicarea proiectelor şi a detaliilor de execuţie
neverificate în condiţiile alineatului precedent. Verificarea calităţii
execuţiei construcţiilor este obligatorie şi se efectuează
de către investitori prin diriginţi de specialitate sau prin
agenţi economici de consultanţă specializaţi.
Expertizele tehnice ale proiectelor şi construcţiilor se
efectuează numai de către experţi tehnici atestaţi.
Art. 14. - Conducerea şi asigurarea calităţii în
construcţii constituie obligaţia tuturor factorilor care
participă la conceperea, realizarea şi exploatarea construcţiilor
şi implică o strategie adecvată şi măsuri
specifice pentru garantarea calităţii acestora.
Agenţii economici care execută lucrări de construcţii
asigură nivelul de calitate corespunzător cerinţelor, prin
personal propriu şi responsabili tehnici cu execuţia atestaţi,
precum şi printr-un sistem propriu conceput şi realizat.
Art. 15. - Autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de
analize şi încercări în construcţii se fac în
conformitate cu prevederile legale.
Art. 16. - Asigurarea activităţii metrologice în
construcţii se realizează conform prevederilor legale privind
etalonarea, verificarea şi menţinerea în stare de funcţionare
a mijloacelor de măsurare şi control utilizate în acest
domeniu.
Art. 17. - Recepţia construcţiilor constituie
certificarea realizării acestora pe baza examinării lor
nemijlocite, în conformitate cu documentaţia de execuţie şi
cu documentele cuprinse în cartea tehnică a construcţiei.
Cartea tehnică a construcţiei cuprinde documentaţia de
execuţie şi documente privitoare la realizarea şi
exploatarea acesteia. Ea se întocmeşte prin grija investitorului
şi se predă proprietarului construcţiei, care are obligaţia
să o păstreze şi să o completeze la zi; prevederile
din cartea tehnică a construcţiei referitoare la exploatare sunt
obligatorii pentru proprietar şi utilizator.
Recepţia construcţiilor se face de către investitor -
proprietar, în prezenţa proiectantului şi a executantului
şi/sau reprezentanţilor de specialitate, legal desemnaţi de
aceştia.
Art. 18. - Urmărirea comportării în exploatare a
construcţiilor se face pe toată durata de existenţă a
acestora şi cuprinde ansamblul de activităţi privind
examinarea directă sau investigarea cu mijloace de observare şi
măsurare specifice, în scopul menţinerii cerinţelor.
Intervenţiile la construcţiile existente se referă la lucrări
de reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desfiinţare
parţială, precum şi la lucrări de reparaţii, care
se fac numai pe baza unui proiect avizat de proiectantul iniţial al
clădirii sau a unei expertize tehnice întocmite de un expert tehnic
atestat, şi se consemnează obligatoriu în cartea tehnică a
construcţiei.
Art. 19. - Postutilizarea construcţiilor cuprinde activităţile
de dezafectare, demontare şi demolare a construcţiilor, de
recondiţionare şi de refolosire a elementelor şi a
produselor recuperabile, precum şi reciclarea deşeurilor cu
asigurarea protecţiei mediului potrivit legii.
Art. 20. - Controlul de stat al calităţii în construcţii
cuprinde inspecţii la investitori, la unităţile de
proiectare, de execuţie, de exploatare şi de postutilizare a
construcţiilor, privind existenţa şi respectarea sistemului
calităţii în construcţii.
Controlul de stat al calităţii în construcţii se
exercită de către Inspecţia de stat în construcţii,
lucrări publice, urbanism şi amenajarea teritoriului, care răspunde
de executarea controlului statului cu privire la aplicarea unitară a
prevederilor legale în domeniul calităţii construcţiilor.
CAPITOLUL III Obligaţii şi răspunderi
Secţiunea 1 Obligaţii şi răspunderi ale investitorilor
Art. 21. - Investitorii sunt persoane fizice sau juridice care
finanţează şi realizează investiţii sau intervenţii
la construcţiile existente în sensul legii şi au următoarele
obligaţii principale referitoare la calitatea construcţiilor:
a) stabilirea nivelului calitativ ce trebuie realizat prin proiectare
şi execuţie pe baza reglementărilor tehnice, precum şi
a studiilor şi cercetărilor efectuate;
b) obţinerea acordurilor şi a avizelor prevăzute de lege,
precum şi a autorizaţiei de construire;
c) asigurarea verificării proiectelor prin specialişti
verificatori de proiecte atestaţi;
d) asigurarea verificării execuţiei corecte a lucrărilor
de construcţii prin diriginţi de specialitate sau agenţi
economici de consultanţă specializaţi, pe tot parcursul
lucrărilor;
e) acţionarea în vederea soluţionării neconformităţilor,
a defectelor apărute pe parcursul execuţiei lucrărilor,
precum şi a deficienţelor proiectelor;
f) asigurarea recepţiei lucrărilor de construcţii la
terminarea lucrărilor şi la expirarea perioadei de garanţie;
g) întocmirea cărţii tehnice a construcţiei şi
predarea acesteia către proprietar;
h) expertizarea construcţiilor de către experţi tehnici
atestaţi, în situaţiile în care la aceste construcţii se
execută lucrări de natura celor prevăzute la art. 18 alin.
2 al prezentei legi.
Secţiunea 2 Obligaţii şi răspunderi ale proiectanţilor
Art. 22. - Proiectanţii de construcţii răspund de
îndeplinirea următoarelor obligaţii principale referitoare la
calitatea construcţiilor:
a) precizarea prin proiect a categoriei de importanţă a
construcţiei;
b) asigurarea prin proiecte şi detalii de execuţie a nivelului
de calitate corespunzător cerinţelor, cu respectarea reglementărilor
tehnice şi a clauzelor contractuale;
c) prezentarea proiectelor elaborate în faţa specialiştilor
verificatori de proiecte atestaţi, stabiliţi de către
investitor, precum şi soluţionarea neconformităţilor
şi neconcordanţelor semnalate;
d) elaborarea caietelor de sarcini, a instrucţiunilor tehnice
privind execuţia lucrărilor, exploatarea, întreţinerea
şi reparaţiile, precum şi, după caz, a proiectelor de
urmărire privind comportarea în timp a construcţiilor.
Documentaţia privind postutilizarea construcţiilor se efectuează
numai la solicitarea proprietarului;
e) stabilirea, prin proiect, a fazelor de execuţie determinate
pentru lucrările aferente cerinţelor şi participarea pe
şantier la verificările de calitate legate de acestea;
f) stabilirea modului de tratare a defectelor apărute în execuţie,
din vina proiectantului, la construcţiile la care trebuie să
asigure nivelul de calitate corespunzător cerinţelor, precum
şi urmărirea aplicării pe şantier a soluţiilor
adoptate, după însuşirea acestora de către specialişti
verificatori de proiecte atestaţi, la cererea investitorului;
g) participarea la întocmirea cărţii tehnice a construcţiei
şi la recepţia lucrărilor executate.
Secţiunea 3 Obligaţii şi răspunderi ale executanţilor
Art. 23. - Executantul lucrărilor de construcţii are
următoarele obligaţii principale:
a) sesizarea investitorilor asupra neconformităţilor şi
neconcordanţelor constatate în proiecte, în vederea soluţionării;
b) începerea execuţiei lucrărilor numai la construcţii
autorizate în condiţiile legii şi numai pe bază şi în
conformitate cu proiecte verificate de specialişti atestaţi;
c) asigurarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor
printr-un sistem propriu de calitate conceput şi realizat prin
personal propriu, cu responsabili tehnici cu execuţia atestaţi;
d) convocarea factorilor care trebuie să participe la verificarea
lucrărilor ajunse în faze determinante ale execuţiei şi
asigurarea condiţiilor necesare efectuării acestora, în scopul
obţinerii acordului de continuare a lucrărilor;
e) soluţionarea neconformităţilor, a defectelor şi a
neconcordanţelor apărute în fazele de execuţie, numai pe
baza soluţiilor stabilite de proiectant cu acordul investitorului;
f) utilizarea în execuţia lucrărilor numai a produselor
şi a procedeelor prevăzute în proiect, certificate sau pentru
care există agremente tehnice, care conduc la realizarea cerinţelor,
precum şi gestionarea probelor-martor; înlocuirea produselor şi
a procedeelor prevăzute în proiect cu altele care îndeplinesc condiţiile
precizate şi numai pe baza soluţiilor stabilite de proiectanţi
cu acordul investitorului;
g) respectarea proiectelor şi a detaliilor de execuţie pentru
realizarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor;
h) sesizarea, în termen de 24 de ore, a Inspecţiei de stat în
construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea
teritoriului în cazul producerii unor accidente tehnice în timpul execuţiei
lucrărilor;
i) supunerea la recepţie numai a construcţiilor care corespund
cerinţelor de calitate şi pentru care a predat investitorului
documentele necesare întocmirii cărţii tehnice a construcţiei;
j) aducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a măsurilor
dispuse prin actele de control sau prin documentele de recepţie a
lucrărilor de construcţii;
k) remedierea, pe propria cheltuială, a defectelor calitative apărute
din vina sa, atât în perioada de execuţie, cât şi în
perioada de garanţie stabilită potrivit legii;
l) readucerea terenurilor ocupate temporar la starea lor iniţială,
la terminarea execuţiei lucrărilor;
m) stabilirea răspunderilor tuturor participanţilor la
procesul de producţie - factori de răspundere, colaboratori,
subcontractanţi - în conformitate cu sistemul propriu de asigurare a
calităţii adoptat şi cu prevederile legale în vigoare.
Secţiunea 4 Obligaţii şi răspunderi ale specialiştilor
verificatori de proiecte, ale responsabililor tehnici cu execuţia
şi ale experţilor tehnici, atestaţi
Art. 24. - Specialiştii verificatori de proiecte atestaţi
răspund în mod solidar cu proiectantul în ceea ce priveşte
asigurarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor
proiectului.
Responsabilii tehnici cu execuţia atestaţi răspund,
conform atribuţiilor ce le revin, pentru realizarea nivelului de
calitate corespunzător cerinţelor, la lucrările de construcţii
pentru care sunt angajaţi.
Experţii tehnici atestaţi, angajaţi pentru expertizarea
unor proiecte, lucrări de construcţii sau construcţii
aflate în exploatare, răspund pentru soluţiile date.
Obligaţiile specialiştilor atestaţi se stabilesc prin
regulamente de aplicare a legii.
Secţiunea 5 Obligaţii şi răspunderi ale proprietarilor construcţiilor
Art. 25. - Proprietarii construcţiilor au următoarele
obligaţii principale:
a) efectuarea la timp a lucrărilor de întreţinere şi de
reparaţii care le revin, prevăzute conform normelor legale în
cartea tehnică a construcţiei şi rezultate din activitatea
de urmărire a comportării în timp a construcţiilor;
b) păstrarea şi completarea la zi a cărţii tehnice a
construcţiei şi predarea acesteia, la înstrăinarea
construcţiei, noului proprietar;
c) asigurarea urmăririi comportării în timp a construcţiilor,
conform prevederilor din cartea tehnică şi reglementărilor
tehnice;
d) efectuarea, după caz, de lucrări de reconstruire,
consolidare, transformare, extindere, desfiinţare parţială,
precum şi de lucrări de reparaţii ale construcţiei
numai pe bază de proiecte întocmite de către persoane fizice
sau persoane juridice autorizate şi verificate potrivit legii;
e) asigurarea realizării lucrărilor de intervenţii asupra
construcţiilor, impuse prin reglementările legale;
f) asigurarea efectuării lucrărilor din etapa de postutilizare
a construcţiilor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Secţiunea 6 Obligaţii şi răspunderi ale administratorilor şi
ale utilizatorilor construcţiilor
Art. 26. - Administratorii şi utilizatorii construcţiilor
au următoarele obligaţii principale:
a) folosirea construcţiilor conform instrucţiunilor de
exploatare prevăzute în cartea tehnică a construcţiei;
b) efectuarea la timp a lucrărilor de întreţinere şi de
reparaţii care le revin conform contractului;
c) efectuarea de lucrări de intervenţie la construcţia
existentă în sensul prevederilor art. 18 alin. 2, numai cu acordul
proprietarului şi cu respectarea prevederilor legale;
d) efectuarea urmăririi comportării în timp a construcţiilor
conform cărţii tehnice a construcţiei şi contractului
încheiat cu proprietarul;
e) sesizarea, în termen de 24 de ore, a Inspecţiei de stat în
construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea
teritoriului, în cazul unor accidente tehnice la construcţiile în
exploatare.
Secţiunea 7 Obligaţii şi răspunderi în activitatea de cercetare
Art. 27. - Unităţile care prestează activităţi
de cercetare în construcţii au următoarele obligaţii
principale:
a) efectuarea de cercetări teoretice şi experimentale
preliminare, în vederea fundamentării reglementărilor tehnice
în construcţii;
b) fundamentarea, elaborarea şi experimentarea de soluţii
tehnice, produse şi procedee noi pentru construcţii;
c) verificarea şi controlul noilor produse şi procedee la
solicitarea producătorilor, în vederea eliberării de agremente
tehnice, conform dispoziţiilor legale.
Secţiunea 8 Obligaţii şi răspunderi comune
Art. 28. - Răspunderea pentru realizarea şi menţinerea,
pe întreaga durată de existenţă, a unor construcţii
de calitate corespunzătoare, precum şi pentru îndeplinirea
obligaţiilor stabilite prin procedurile şi regulamentele
elaborate potrivit prevederilor prezentei legi, revine factorilor care
participă la conceperea, realizarea, exploatarea şi
postutilizarea acestora.
Art. 29. - Proiectantul, specialistul verificator de proiecte
atestat, fabricanţii şi furnizorii de materiale şi produse
pentru construcţii, executantul, responsabilul tehnic cu execuţia
atestat, dirigintele de specialitate, expertul tehnic atestat răspund
potrivit obligaţiilor ce le revin pentru viciile ascunse ale construcţiei,
ivite într-un interval de 10 ani de la recepţia lucrării,
precum şi după împlinirea acestui termen, pe toată durata
de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de
rezistenţă rezultate din nerespectarea normelor de proiectare
şi de execuţie în vigoare la data realizării ei.
Secţiunea 9 Obligaţiile şi răspunderile Inspecţiei de stat în
construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea
teritoriului
Art. 30. - Inspecţia de stat în construcţii, lucrări
publice, urbanism şi amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului
Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului şi
inspecţiile judeţene şi a municipiului Bucureşti în
construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea
teritoriului subordonate acesteia, precum şi celelalte organisme
similare cu atribuţii stabilite prin dispoziţii legale răspund
de exercitarea controlului statului cu privire la aplicarea unitară a
prevederilor legale în domeniul calităţii construcţiilor,
în toate etapele şi componentele sistemului calităţii în
construcţii, precum şi de constatarea contravenţiilor,
aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege şi, după caz,
de oprirea lucrărilor realizate necorespunzător.
Controlul de stat al calităţii în construcţii pentru
construcţiile din cadrul obiectivelor cu caracter secret, stabilite
prin ordine ale Ministerului Apărării Naţionale,
Ministerului de Interne şi Serviciului Român de Informaţii, se
realizează de către organele proprii abilitate în acest scop.
Organizarea şi funcţionarea Inspecţiei de stat în
construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea
teritoriului vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului în termen
de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
CAPITOLUL IV Sancţiuni
Art. 31. - Constituie infracţiune şi se pedepseşte
cu închisoare de la 5 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi
proiectarea, verificarea, expertizarea, realizarea unei construcţii
ori executarea de modificări a acesteia, fără respectarea
reglementărilor tehnice privind stabilitatea şi rezistenţa,
dacă acestea ar putea produce una sau mai multe dintre următoarele
consecinţe: pierderi de vieţi omeneşti, vătămare
gravă a integrităţii corporale ori a sănătăţii
uneia sau mai multor persoane, distrugerea totală sau parţială
a construcţiei, distrugerea ori degradarea unor instalaţii sau
utilaje importante, ori alte consecinţe deosebit de grave.
Fapta prevăzută în alineatul precedent se pedepseşte cu
închisoare de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi, în
cazul în care a avut drept urmare distrugerea totală sau parţială
a construcţiei, moartea sau vătămarea gravă a integrităţii
corporale ori a sănătăţii uneia sau mai multor
persoane, distrugerea ori degradarea unor instalaţii sau utilaje
importante, ori alte consecinţe deosebit de grave.
Art. 32. - Constituie infracţiune şi se pedepseşte
cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă continuarea lucrărilor
de construcţii executate necorespunzător şi oprite prin
dispoziţii ale organelor de control, în toate cazurile în care
acestea le afectează rezistenţa şi stabilitatea.
Art. 33. - Constituie contravenţie la prevederile prezentei
legi următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite în
astfel de condiţii încât, potrivit legii, să constituie infracţiuni
şi se sancţionează cu amendă:
I. De la 1.000.000 lei la 6.000.000 lei:
a) executarea de modificări la construcţie ori demolarea
acesteia cu încălcarea prevederilor referitoare la autorizarea
şi executarea acesteia;
b) neexecutarea obligaţiilor privind urmărirea comportării
în timp a construcţiilor de complexitate şi importanţă
deosebită, referitoare la stabilitate şi rezistenţă.
II. De la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei:
a) realizarea de construcţii fără proiecte sau pe bază
de proiecte neverificate de specialişti atestaţi conform
prevederilor legale;
b) neexecutarea obligaţiilor privind urmărirea comportării
în timp a construcţiilor, a lucrărilor de întreţinere, de
reparaţii şi de consolidări;
c) realizarea de modificări, transformări, modernizări,
consolidări care pot afecta cerinţele, fără proiect
verificat de specialişti atestaţi conform prevederilor legale;
d) organizarea necorespunzătoare şi neaplicarea sistemului de
conducere şi de asigurare a calităţii, inclusiv realizarea
de construcţii fără responsabili tehnici cu execuţia
atestaţi corespunzător prevederilor art. 14.
III. De la 500.000 lei la 3.000.000 lei:
a) elaborarea de proiecte incomplete sau conţinând neconcordanţe
între diferitele secţiuni ale acestora, care pot determina
nerealizarea nivelului de calitate al construcţiilor corespunzător
cerinţelor, precum şi însuşirea acestora de către
specialişti verificatori de proiecte atestaţi;
b) încălcarea prevederilor din reglementările tehnice
referitoare la cerinţele construcţiei;
c) recepţionarea construcţiei cu încălcarea prevederilor
legale;
d) necompletarea şi nepăstrarea cărţii tehnice a
construcţiei conform prevederilor legale;
e) stabilirea, în cadrul expertizei unor proiecte de execuţie sau
lucrări de construcţii, a unor soluţii care pot determina
nerealizarea nivelului de calitate al construcţiilor corespunzător
cerinţelor;
f) neamenajarea terenurilor ocupate temporar pentru aducerea lor la
starea iniţială, la terminarea lucrărilor de construcţii;
g) neasigurarea verificării execuţiei lucrărilor de
construcţii prin diriginţi de specialitate sau agenţi
economici de consultanţă specializaţi, corespunzător
prevederilor art. 21;
h) interzicerea sau obstrucţionarea efectuării controlului
calităţii în construcţii, neprezentarea documentelor
şi a actelor solicitate de persoanele cu atribuţii de control,
conform prevederilor legale.
IV. De la 200.000 lei la 800.000 lei:
a) neprecizarea în proiect a categoriei de importanţă a
construcţiei şi nestabilirea fazelor determinante supuse
controlului calităţii;
b) prevederea în proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau
pentru care nu există agremente tehnice la lucrări la care
trebuie să se asigure nivelul de calitate corespunzător cerinţelor;
c) nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate şi a
celorlalte clauze contractuale referitoare la cerinţe;
d) neexecutarea obligaţiilor de întreţinere şi reparaţii
care revin proprietarilor potrivit legii şi care afectează
nivelul de calitate corespunzător cerinţelor;
e) neconvocarea factorilor care trebuie să participe la verificarea
lucrărilor ajunse în faze determinante ale execuţiei şi
neasigurarea condiţiilor de verificare.
V. De la 100.000 lei la 200.000 lei:
a) lipsa nemotivată de la verificarea lucrărilor ajunse în
faze determinante, urmare convocării făcute de executant, precum
şi convocarea nejustificată, de către acesta, a factorilor
interesaţi;
b) nesolicitarea de către investitor sau executant a soluţiilor
de remediere a defectelor apărute în timpul execuţiei,
referitoare la cerinţe;
c) neîndeplinirea obligaţiei proiectantului de a stabili soluţii
pentru remedierea defectelor sesizate, referitoare la cerinţe;
d) neaplicarea de către executant a soluţiilor stabilite de
proiectant sau expert, pentru rezolvarea neconformităţilor,
defectelor sau neconcordanţelor apărute în timpul execuţiei;
e) nesesizarea Inspecţiei de stat în construcţii, lucrări
publice, urbanism şi amenajarea teritoriului în cazul producerii
unor accidente tehnice la construcţiile în execuţie, precum
şi la cele în exploatare;
f) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor cuprinse în
actele de control.
Art. 34. - Sancţiunile contravenţionale prevăzute
la art. 33 se aplică persoanelor juridice şi fizice.
Art. 35. - Constatarea contravenţiilor prevăzute la
art. 33 şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoane
cu atribuţii de control din cadrul Inspecţiei de stat în
construcţii, lucrări publice, urbanism şi amenajarea
teritoriului, iar în cazurile prevăzute la art. 30, de către
persoanele împuternicite de Ministerul Apărării Naţionale,
Ministerul de Interne şi Serviciul Român de Informaţii.
Art. 36. - Contravenţiilor prevăzute la art. 33 le
sunt aplicabile dispoziţiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
CAPITOLUL V Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 37. - Regulamentele şi procedurile pentru clasificarea
construcţiilor în categorii de importanţă şi pentru
componentele sistemului calităţii în construcţii prevăzute
la art. 9 se elaborează de Ministerul Lucrărilor Publice şi
Amenajării Teritoriului, cu consultarea organismelor cu atribuţii
stabilite prin dispoziţii legale, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 38. - Regulamentele prevăzute la art. 37 se aprobă
prin hotărâri ale Guvernului.
Procedurile prevăzute la art. 37 şi normele pentru elaborarea
şi aplicarea componentelor sistemului calităţii în
construcţii se aprobă prin ordin al ministrului lucrărilor
publice şi amenajării teritoriului.
Art. 39. - Autorizaţia de construire pentru lucrările
prevăzute la art. 3 lit. a), b), c), d) şi e) din Legea
nr. 50/1991 se va elibera numai pentru proiecte verificate de specialişti
verificatori de proiecte atestaţi, cu excepţia prevăzută
la art. 2 alin. 2 al prezentei legi.
Art. 40. - Cheltuielile necesare pentru elaborarea reglementărilor
tehnice şi pentru inspecţia statului pentru controlul calităţii
lucrărilor de construcţii se suportă de către
investitori sau proprietari prin virarea unei sume echivalente cu o cotă
de 0,70% din cheltuielile pentru lucrările prevăzute la art. 2.
Calculul şi virarea sumelor respective se fac eşalonat,
concomitent cu plata lucrărilor. Fondurile respective se utilizează
30% pentru elaborarea reglementărilor tehnice şi 70% pentru
controlul statului.
Întârzierile la plată a cotelor de către investitor sau
proprietar, prevăzute la alin. 1, se penalizează cu 0,15% pe zi
de întârziere, fără a se depăşi suma datorată.
Cheltuielile necesare efectuării activităţii de atestare
tehnico-profesională a specialiştilor în construcţii se
suportă de către partea interesată.
Disponibilităţile la finele anului din veniturile
extrabugetare se reportează în anul următor şi au aceeaşi
destinaţie. Cheltuielile necesare certificării calităţii
produselor şi procedeelor, eliberării de agremente tehnice
pentru noile materiale, procedee şi echipamente, autorizării
şi acreditării laboratoarelor, verificării proiectelor
şi execuţiei lucrărilor de construcţii, conducerii
şi asigurării calităţii, verificărilor
metrologice, recepţiei lucrărilor, urmăririi comportării
în exploatare şi intervenţii în timp şi postutilizării
construcţiilor se suportă de către factorii interesaţi.
Art. 41. - Pe data intrării în vigoare a prevederilor
prezentei legi se abrogă Legea
nr. 8/1977 privind asigurarea durabilităţii, siguranţei
în exploatare, funcţionalităţii şi calităţii
construcţiilor, Ordonanţa
Guvernului nr.2/1994 privind calitatea în construcţii, precum
şi orice alte dispoziţii contrare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor în
şedinţa din 27 decembrie 1994, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (1) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
- MARŢIAN DAN
Această lege a fost adoptată de Senat în şedinţa
din 29 decembrie 1994, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (1) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN